Dotazník
Jedná se o nejčastější metodu hodnocení výcviku. Nejefektivnější je
způsob, kdy trenér zadá dotazník před výcvikem a po něm a může tak sle–
dovat průběh změn u účastníků. Belz a Siegrist (2001) navrhují okruh mož–
ných otázek, pro něž lze vytvořit škály, jako např.: 
* Ve skupině jsem se (dnes) cítil dobře: rozhodně dobře až po velmi na–
pjatě.
* Skupina (dnes) pracovala: velmi intenzivně až po naprosto povrchně.
* Se skupinou se mohu identifikovat: ano, neboť mám pocit, že mě při–
jala, až po ne, protože se cítím odmítnut.
Trenér si samozřejmě může sám otázky vytvořit podle potřeb a cílů vý–
cviku. Existují i jiné metody, jako technika volných asociací, kdy účastníci
doplňují věty typu ­ např. dnes jsem se cítil na výcviku jako ..., atmosféra
ve skupině mi připomínala ... atp. Lze využít i metodu pozorování či ana–
lýzu videozáznamu při řešení určitých problémů. 
Pokud chceme sledovat posun kompetencí účastníků, musíme nejprve
stanovit ty kompetence, které chceme rozvíjet (analýza potřeb a cílů).
K nim pak lze vytvořit standardizovaný dotazník, v němž účastník hodnotí
na škále subjektivní úroveň kompetence před výcvikem a po něm. Opět zde
narážíme na otázku, zda je možné vůbec hodnotit posun např. u našeho cho–
vání či postojů. Jak jsme v textu výše uvedli, některé evaluační studie toto
zpochybňují. Nicméně hodnocení výcviku má smysl alespoň jako sebere–
flexe, protože svým způsobem nutí účastníky zamyslet se nad úrovní své
kompetence a tím, zda se v průběhu výcviku zlepšila.
Literatura
Belz, H., Siegrist, H.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál, 2001.
Jarošová, E.: Ověřování účinnosti sociálněpsychologického výcviku. In: Komárko–
vá, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III. Sociál–
něpsychologický výcvik. Praha, Grada Publishing, 2001, str. 191–204.
Mendenhall, M. E. a kol.: Evaluation Studies of Cross–Cultural Training Programs:
A Review of the Literature From 1988 to 2000. In: Landis, D., Benett, J. M., Benett, M. J.
(Eds.), Handbook of Intercultural Training. Thousand Oaks, Sage, 2004, str. 129–143.
158
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>